2016. augusztus 17., szerda

Augusztus első fele

Már régen írtam ebbe a blogba, aminek annyi az oka, hogy nagyon sok a munkám. Most nem is annyira kertben, hanem a konyhában. Folyamatosan teszek el mindent, amit csak lehet. Szépen sorban érik minden. Ahogy leérik az egyik gyümölcs vagy zöldség, jönnek az újabbak. Főztem már be lecsót. Idén bográcsban. Készült már kb. 18 liter paradicsomlé. Tettem el kísérletképp dinnyehéjlekvárt és dinnyehéj savanyúságot. Szintén próbaképp tettem el kovászolt, káposztával töltött almapaprikát. A tavaszi káposztát nem húzkodtuk fel, miután leszedtem az érett fejeket, így minden tövön 4-4 fej kicsi káposzta nőt augusztus elejére. Azokat leszedtem és lereszeltem, így volt mivel megtölteni az almapaprikát. Rengeteg kovászos uborkát tettem el a télre. Pár éve már csak így savanyítok és nem készítek ecetes uborkát. Folyamatosan használatban van a sörkollektoros aszalónk is. Eddig meggyet, almát, sárgabarackot, paradicsomot és fügét aszaltam benne. Idén újítás részemről a zöldségrémek télre való elraktározása. Ezeknek a receptjét majd beírom az Ízőrző blogunkba. Folyamatosan gyűjtögetem a magokat is, hogy legyen mit elvetni jövőre. Három-négy naponta szedni kell a zöldbabot és az ölesbabot. Ezek a fagyasztóba mennek (blansírozás után). Az idén rengeteg csillagtök terem. Már nem tudtam vele mit kezdeni, így felkockázom és azt is lefagyasztom. Jó lesz télen vegyes sült zöldségekhez és krémlevesnek. Pár év kihagyás után újra teszek el üvegben sóskát is. Érik a mogyoró. Potyogni kezdett, így azt is minden nap szedegetjük a gyerekekkel. A padlizsántermés miatt sem panaszkodhatom. Rendszeresen eszünk padlizsános ebédet és tettem is már el zöldségkrém formájában belőle. A szőlő kezd érni, már lehet csipegetni és ott a rengeteg őszibarack. Egy kisebb adag lekvárt főztem már belőle, amit azonnali fogyasztásra szántam. Egy nap alatt el is fogyott. Jövő héten tervezem, hogy egy nagyobb adag lekvárt, esetleg egy kisebb adag befőttet készítek belőle. Addigra már biztosan szépen megérik. Jövő héten talán már bodzalekvárt is főzhetek be. És ott a dinnye. Saját dinnye. Eddig még soha nem sikerült, most viszont rengeteg sárgadinnyét és 4-5 görögdinnyét szüreteltünk már le. Annak még majd utána kell néznem, mi az oka annak, hogy az első néhány termés szétrepedt, hisz azok még nem voltak teljesen érettek. Amiket most szedek le, azok már mézédesek és hibátlanok. Idén nem lesz sajnos körte. A virágzás idején fagy volt. Szilvánk pedig már négy éve nincs, mert elkapták a mozaikvírust a fáink, így idén már kivágtuk és helyettük új, ellenállóbb fajtákat veszünk ősszel. Utoljára négy éve főztem be szilvalekvárt, az utolsó darab idén fogyott el, így most kénytelen vagyok pár kiló szilvát vásárolni, mert szilvalekvár nélkül nem élet az élet. Idén kivételesen jó volt a kukoricatermésünk is. Még télre is tudtam eltenni belőle (megfőztem, majd levágtam a szemeket a csutkáról és zacskókba adagolva mélyhűtőbe tettem).

Készítek sajtokat és túrót is. Minden héten egy-két sajtot és egyszer egy adag túrót. Jó lenne gyakrabban, de így is nagyon kevés idő jut most ezekre. A befőzéssel együtt egy kicsit megterhelő számomra.

A vendégházzal kapcsolatban sok előrelépés még nem történt, csak annyi, hogy a bútorok zömét megvettük, van már új bojler is. Megrendeltem a játszóvárat, amit szeptember első felében szállítanak. Kicsit aggaszt, hogy nem haladunk gyorsabban. Félek, hogy jövő májusra nem készülünk el mindennel. A következő hetekben a feladat, hogy a vendégeknek szánt udvarrészt Rocker kitakarítsa és fűmaggal bevesse. Az én feladatom, hogy szeptember előtt még lefessek négy ajtót. Aztán jó lenne a külső vakolással, kőporozással is végezni még ősszel.

A másik telken is lassacskán szépül minden. Van már egy remek kapu. Ebben mindannyiunk munkája benne van. Négyen dolgoztunk rajta. Sokat segítenek anyuék. Nélkülük nem haladnánk ott ilyen jól, mert Rockernek nincs, szeptembertől meg még ennyire sem lesz ideje a tereprendezéshez.

A kecskék jól vannak, vígan legelésznek. Sokat róluk nem tudok mesélni, mert én nagyon ritkán megyek hozzájuk. Még az is lehet, hogy idén bővül a kecskecsapat, de ez még csak egy kósza gondolat. A hely, ahonnan szerzem a tehéntejet, lehet, hogy megszűnik, így most elgondolkodtunk azon is, lehet, előbb lesz tehenünk is, mint azt terveztük.

Ne felejtsük el azt sem, hogy közben főzök, kísérletezek a konyhában, melyekről az Ízőrzőben írok. Most már Facebookon is megtalálható, hogy könnyebb legyen követni.



Som

Ebből lecsó és paradicsomlé lett.


Sárgadinnye.

Ilyen hatalmas a csicsóka (szőlő mögött, a legmagasabb növényt kell nézni).

Kökény

Ebből lesz a kelbimbó.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése