2017. január 4., szerda

Év vége, év eleje a gazdasszonytól

Nyár vége óta nem írtam ebbe a blogba, igaz az Ízőrző nevű receptes naplónkat azért igyekeztem lelkiismeretesen vezetni. Elmaradásom oka egy fontos családi esemény és az ebből fakadó rosszulléteim voltak. Most már sokkal jobban érzem magam és végre kezdek újra a régi lenni.

A gazda (Rocker néven írja a bejegyzéseket) már röviden mesélt arról, mi történt ősszel a kis gazdaságunkban. Nekem az ősz kimaradt, a kertben sajnos nem is jártam a fenti okok miatt. Volt néhány tervem az őszre, de így azok elmaradtak. Szerencsére a nyáron igen sok mindent sikerült eltennem, ezért a kamra szépen megtelt sok finomsággal. Az erről készült képek itt láthatók. Az utolsó, amit eltettem 2016-ban, az a törkölyben savanyított kosszarvú paprika volt. Ennek a törkölyös savanyúságnak a receptje az Ízőrző blogunkban olvasható ezen a linken. Birsalmánk és körténk nem volt 2016-ban, mert éppen a tavaszi fagyok idején virágoztak. A naspolyát novemberben, az első fagyok után szedtük le, amit most kezdünk eszegetni. Nem befőzés, de itt jegyzem meg, hogy nagyon bevált a sós lében eltett, kecsketejből készített feta sajtom. Most, január elején sincs semmi baja. Hűtőben tárolom őket.

Elmaradt viszont a zöld fűszernövények fagy előtti begyűjtése. Mivel ki sem tudtam menni a kertbe, nem szedtem le például a télire szánt kaprot. Kint maradt a salátám is. A kelbimbó viszont remekül bírja a fagyokat. Karácsony előtt készítettem egy nagyon finom narancsos kelbimbót, amit fagyottan hozott be nekem Rocker (mintha csak a mélyhűtőből vettem volna ki). A receptje megtalálható a másik blogunkon, itt.

Februárban vagy márciusban elmegyek egy közeli településre, egy tapasztalt sajtkészítőhöz, hogy ellessek tőle néhány fortélyt. Nagyon bízom abban, hogy idén még jobb sajtokat tudok készíteni. Tavaly volt a próba, idén szeretnék kicsit tovább lépni. Néhány eszközt kell azonban vásárolnom mind a fejéshez, mind a sajtkészítéshez. A kecsketejen kívül jersey tejből tervezek túrót és vajat készíteni. Minden attól függ, mennyi kecsketejünk lesz.

Elkezdtem tervezgetni a kertünket is. Van egy listánk, amit két éve írtam össze. Ez tartalmazza az összes zöldséget, amit az adott évben vetni, palántázni szeretnénk. Minden évben szerepel pár újdonság, illetve, ami nem vált be valamilyen okból kifolyólag, azt pedig levesszük a listáról. Ilyen lesz idén például az óvári hengeres sütőtök. A kezdeti lelkesedés után rájöttünk, mégsem tetszik nekünk ez a tök. Nem úgy a nagydobosi tök. Abból idén többet vetünk, mert nagyon ízlik, jól tárolható és a magja pirítva remek csemege. Tavaly vetettünk kölest, ami szépen termett is, de sajnos nem tudtuk betakarítani. Nem sikerült a batáta (nem jó helyre palántáztuk, kevés napsütést kapott), de azzal idén újra megpróbálkozunk. A csicseriborsó sem sikerült. Ennek okát nem tudom, de idén újra szeretnék vetni. Ahogy nőnek a gyerekek, úgy változik a szükséges zöldségmennyiség is. Például ebben az évben paradicsomból még többet kell palántáznunk, mert most már több fogy. A listát egy külön bejegyzésben osztom majd meg, miután Rockerrel egyeztettünk.

Jelentkeztem Aranykalászos gazda OKJ végzettséget adó vizsgára is. Egy olyan iskolát kerestem, ahol nincs oktatás, nem kell személyesen bemenni az órákra, hanem távoktatás formájában készülhetek fel a vizsgára. Várhatóan február végén vagy március elején megyek vizsgázni. Később már nem lesz időm, így inkább most, télen megszerzem ezt az oklevelet.

Szeptembertől elkezdtem újra dogozni járni, de április 1-jétől már ismét otthon leszek és onnantól már valószínűleg otthon is maradok, ott lesz az én munkahelyem. Végre újra én vigyázok a gyerekekre, én megyek értük az óvodába és tavasztól kertészkedhetek, eljárhatok a kecskéinkhez a másik telekre.

Kecskékről jut eszembe. A korábbi bejegyzésekben már volt szó arról, hogy arra számítunk, három kecskénk vemhes és legalább három kiskecske születik február végén. Az idén, ha minden terv szerint alakul, elkészül a tyúkok, kacsák helye is, így idén a baromfiudvarral bővül a portánk. Ha engedné a terület, akkor pár év múlva nagyon szeretnék disznókat és a csúcs az lenne, ha egyszer tarthatnánk egy tehenet is. De ne szaladjunk ennyire előre, ezek még csak álmok.

Készül a vendégház, tavasztól pedig a másik vendégház is. Sok ötletünk, tervünk van ezekkel kapcsolatban. Beadtunk egy pályázatot is (én írtam meg), így minden attól függ, nyerünk-e pénzt.

Mindeközben képzem magam marketingből, értékesítési, üzleti ismeretekből is (eljárok előadásokra is), hogy még hatékonyabbak legyünk a jövőben.

Van tehát terv bőven, de, hogy mi valósul meg ezekből, majd a gyerekektől is függ. Az első helyen ők szerepelnek, minden további csak utánuk következhet.

Néhány napja készült a kertben ez a pár kép:








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése