2017. április 9., vasárnap

Répa, retek...

A retek (plusz néhány palántának való növény) vetése idén az én feladatom volt, mivel Rockernek igen sok egyéb dolga is van. Hiába, hetente egyszer van itthon, vasárnap. Abba az egy napba nagyon nehéz belesűríteni az összes kerti munkát (más feladat, mint pl. a vendégház vagy a kecskéknél a tereprendezés már tényleg csak gondolati szinten fér bele az időbe). Egy szép napon tehát elvetettem a retekmagokat (ITT). Összesen hatféle retket vetettem. Lesz jégcsapretek, korai legjobb, citromsárga színű, húsvéti rózsa, slovana (hosszúkás, aminek alsó része fehér, a többi piros) és ugyanez kerek kiadásban. Nem sajnáltam a vetőmagot, szórtam bőven. Persze a retek általában jól kel, így most is az történt, hogy sűrűn vannak a sorok, de nem egyelem ki, mert úgyis ritkul, ahogy néhány napon belül elkezdjük felszedegetni és reggelihez, vacsorához megeszegetni. Eddig mindig csak nyersen ettem a retket és továbbra is főleg ez a szándékom, de a gyerekek miatt idén kipróbálok új készítési módokat is (pl. sütve), hátha úgy megeszik (nyersen nem tetszik nekik). Tavaly készítettem retek "tzazikit", ami nagyon ízlett, így idén is biztos eszünk ilyet is. A túrókrém retekkel, savanyított uborkával, fűszerekkel szintén nagyon ízlett. Receptek a másik blogunkon, ITT találhatók. Próbálkoztam már reteklevéllel is, de az azért, őszintén szólva, nem lett a kedvencem. Lehet, hogy most, nagyon zsengén kellene megkóstolni, hátha finomabb. A retek egyébként a fóliában van, így gyorsan fejlődik. Látványos a fejlődése napról napra.

Nőnek a salátáim is (madársaláta, rukkola, lollo, tavaszi és, ami már két nyáron nagyon bevált, a jégsaláta). Római salátát nem vetettem, mert nem jutott rá időm és helyet sem találtam neki, de majd a héten erre is sort kerítek. A tavaszi salátával azért vagyunk így elmaradva, mert az őszi vetés nem kelt ki.

Nagy öröm számomra, hogy ma már egyértelműen látszik, a pasztinák kikelt. Sokszor nem sikerült, de idén ismét szerencsénk volt (vagy jó magot vettünk), mert szépen kel a répával együtt. A zöldség megint nehézkesebb (az egyik sor mintha kelne, a másikban még nem bújik a gazon kívül semmi egyéb).

Azt lehet, hogy nem írtam még, hogy az idei év újdonsága a feketegyökér. Már kikelt az is. Kíváncsian várom, milyen lesz. Lóbab, borsó, csicseriborsó, kapor, mángold, újabb sor sóska, mert nagyon szereti az egész család, hagymafélék, a fóliában a tökfélék (dinnyék, spárgatök, patisszon, cukkini), nyári karalábé és káposzta, gyöngyhagyma, fűszerpaprika, karfiol, uborka mind-mind kelegetnek. A paprika és a paradicsom viszont nem remekel. A fűszernövények közül az évelők is mind helyrejöttek a kemény tél után, a többi, amit vetettünk, már egész jól kinőtt. Egyedül a metélőhagyma nem akarja megmutatni magát, úgyhogy azt lehet, újravetem. Néhány virágmagot is elszórtam már a pince tetejére és a kertbe is a zöldségek közé, azok is kikeltek.

A barackfélék elvirágoztak már, a meggy, cseresznye, körte most virágzik, a birs, alma később fog.

A kiirthatatlan torma is szépen levelesedik erre-arra a kertben, természetesen. Húsvétra házi tormát eszünk a csülökhöz (füstölt csülköt főzök, mert a sonka sok lenne nekünk).

A krumpli elvetve, a babfélék most következnek. A krumplit a káposztáskertbe vetettük. Idén mi is kipróbáljuk azt a módszert, amit az interneten olvastunk (Boros Vali csoportjában). Minden krumplihoz egy-egy gerezd fokhagymát is dobtunk, illetve a területet körbeszórtuk kapormaggal. Állítólag így kevesebb krumplibogár támadja meg a krumplit. Meglátjuk.

A kecskék szépen gyarapodnak, a tejből, ami nekünk jut, hol túrót, hol krémsajtot készítek és néha egy-egy kis sajtot. Nagy probléma számomra az érlelés. Nincs megfelelő helyem, márpedig nagyon szeretnék érettebb sajtokat is fogyasztani, nem csak frisset. Egy olyan hely kellene, ahol hűvös van, viszont magas a páratartalom, de nem penészes (így a pince nem jöhet szóba, meg ott amúgy bort és zöldségeket tárolunk). Most ez lesz a nagy feladat, kitalálni, hogy érleljek. Sokan viaszban érlelik a sajtot, de nekem az egyrészt drága, másrészt nem szívesen használnám.

No, de a lényeg, napokon belül jön a retek!

Uborka


Meggy

Kökény (az utolsó pillanatban fényképeztem...kellemesen illatos)

Lestyán

Torma

Díszbokor, a nevét sajnos nem tudom


Retek



Vacsora


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése