2017. május 11., csütörtök

Mek-mek!

Nos, újra kecskedolgok, kicsit zanzásítva. Legutóbb valahol ott szakadt meg a kecskesztori, hogy Láncos gidáinak nyakát szegtem, és elkezdtem fejni valamikor március hajnalán. A széna kérdés szerencsére megoldódott. Először kértem egy pár napra elegendő lucernaszénát, amíg meg tudom oldani a bálák szállítását, úgyhogy ezzel kb. egy hétig kihúzták a kecskék. Sajnos, mivel nem ették a rendelkezésre álló szénát, csak az abrakot, vélhetőleg bendő acidózist kaptak a kecskék, mert fostak, mint a mohó gyerek szüretkor. Le is fogytak kissé, úgyhogy muszáj volt széna diétára fogni őket. A baj csak ott volt, hogy a rendelkezésre álló szénát nem ették. Na, ekkor jött gyorssegélyként a lucernaszéna, ami átmenetileg megoldotta a takarmányozást. Aztán jött egy nagy bála fű és egy nagy bála lucernaszéna. Ezeket szétbontottam, és keverve depóztam be. A mai napig ezt eszik, de már csak kb. 1-2 napra elegendő, úgyhogy kell megint az utánpótlás. Szerencsére hétfőn reggel le tudtam kaszálni az egyik területet, és ma este bedepóztam a szénatárolóba. (Zárójelben jegyzem meg, hogy érdekes módon csak a 3 anyakecskének volt hasmenése, a másik kettőnek, akik idén nem ellettek, nem volt semmi bajuk. Ők ugyanis nem kaptak abrakot. Ez is azt valószínűsíti, hogy acidózisuk volt az anyakecskéknek.)

Na, de vissza kicsit az időben. Láncos valamiért újabb hasmenést kapott tavasz elején, pedig épphogy rendeződött. Szegény alaposan lefogyott, azóta sem tudta teljesen kiheverni, utolérni magát, bár a tej azóta visszajött, és teljesen stabilan, szinte grammra ugyanannyit fejek belőle minden nap.

Aztán ahogy jobbra fordult az idő áprilisban, azt vettem észre, hogy vakaróznak a kecskék. Először azt hittem, hogy csak a vedlés miatt, de jobban megnézve egyértelművé vált: szőrtetű. Más sem hiányzott...Pedig március végén volt parazita ellen kezelés. No, akkor erre is szerezni kellett valami szert, bár volt olyan kecskés ismerősöm, aki azt mondta, hogy ha rendesen kisüt a nap, akkor kimegy belőlük. Azért én inkább nem vártam meg, és (szó szerint) nyakonöntöttem mindet eprinomectinnel. Hullott is a férgese. Sajnos kecskére semmilyen szer nincs törzskönyvezve, de még juhokra se nagyon. Tejelő állatok közül ez is csak szarvasmarhára, A tejre 0 óra élelmezés egészségügyi várakozási időt ír, de mivel a kecskénem más a tejelválasztása, 5 napig inkább kiborogattam Láncos tejét, a másik kettő alá meg visszaengedtem éjszakára is a gödölyéket. A kis bakokat ekkorra már megettük, választási gida volt a húsvéti fő fogás. A gyerkőcöknek is nagyon ízlett.

Villanypásztorral kétfelé választottam a területet, hogy nappal a szabadban se legyenek együtt a gödölyék az anyjukkal, ne szopják ki a tejet, éjszakára pedig mindenképp külön vannak zárva. Így most már reggel-este három anyakecskét fejhetek. Átlagosan napi 6 liter tejünk van így, hogy Láncos le van fogyva, Foltosnak meg, mint tudjuk, ez az első laktációja. Szerencsére Dzsodzsó alaposan felhúzza az átlagot, egymaga majdnem annyit ad, mint a másik kettő együtt. Kb. kétnaponta lehet most valami fermentált tejterméket csinálni: sajtot, túrót, fetát, krémsajtot... A villanypásztorral egyébként a hosszútávú tervem az, hogy szakaszosan tudjak legeltetni, de ez majd igazából csak jövőre lesz igazán mérvadó, mivel a megvásárolt szántón az elszórt fűmag nem úgy kel, ahogy azt elképzeltem. aA gyomok kicsit hamarabb csíráznak...

A kicsiknek csináltam egy kis bódét tetőlécből és hullámlemezből, hogy eső és szél ellen be tudjanak húzódni. Nekem azonban nincs ilyen szerencsém: fejés közben eddig háromszor áztam meg, ugyanis a fejőállás a szabad ég alatt van. Illetve volt, mert végre hétvégén tudtam egy féltetőt fabrikálni fölé.

















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése